top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תהנמר שבפנים

חלומות מתוקים... (או איך ליצור מוטיבציה לילדינו בשלושה שלבים פשוטים)

בכל ערב, לפני שילדינו עוצמים את עיניהם המתוקות, אנו מכסים אותם, נושקים להם ומאחלים להם חלומות מתוקים.

אני הייתי רוצה להסב את תשומת ליבכם לחלומות המלווים אותם כשהם ערים ופעילים.

לאורך כל שנותיי כמאמן ילדים, שמתי לב שיש ילדים שכל דבר נראה להם בלתי אפשרי, רמת תחושת המסוגלות שלהם נמוכה מאד ושהם באופן כללי חסרי אנרגיות.

דבר נוסף וכואב לנו לא פחות הוא שילדים כאלה נוטים "לקבור" את עצמם בתוך המסכים (טלוויזיה/ מחשב/טלפון/אקס בוקס וכו'...) כי למעשה, שם אינם נדרשים להתמודד עם קשיים גדולים כ"כ והם מקבלים בידור והסחות דעת מהעולם האמיתי שבחוץ, שמעניין אותם בדיוק כמו שמעניין אותנו לצפות בשידורים חוזרים של לולי...

מצד שני, נחשפתי לילדים רבים אשר יש להם חיים פעילים הרבה יותר!

ילדים אשר תחושת המסוגלות שלהם גבוהה בהרבה מהממוצע, יכולת ההתמודדות שלהם אל מול קשיים מגוונים גדולה מאד ואף ביטחונם העצמי בריא ואיתן.

ילדים אלו מבלים זמן מועט עם" גוזלי הזמן" (טלפון/ טלוויזיה וכו'..) ועסוקים ברוב הזמן בהגשמת יעד כלשהו (אימון כדורסל/ טאקוונדו/ מחול/ שעורי בית או אפילו למידה אישית לשם הלמידה בלבד!).

ילדים אלו מקבלים הזנה קבועה מדי יום של אנרגיה ממקור עוצמתי מאין כמוהו – החלומות שלהם!

כאשר ילד או ילדה חולמים לזכות באולימפיאדה או להגיע ל- NBA, קל להם הרבה יותר לקום לאימון בשש בבוקר או להישאר ללמוד עד מאוחר, מכיוון שכל היום בילו באימונים או תחרויות...

כאשר ילדים כאלו חולמים להיות סטיב ג'ובס הבא, קל להם הרבה יתר להשקיע בשעות של למידה עצמית מול המחשב או בשיעורי המתמטיקה בביה"ס.

בשורה התחתונה, בד"כ ילדים בעלי חלומות לטווח ארוך, בעלי מוטיבציה, אנרגיה, מסוגלות ונחישות הרבה יותר מהשאר.

אז איך אנו מעלים את המוטיבציה ותחושת המסוגלות אצל ילדינו בשלושה שלבים פשוטים?

השלב הראשון: אני ממליץ בחום לכל הורה, לברר מה החלום של ילדיו? מה הם רוצים להגשים? מה היו רוצים ללמוד או לעשות בהמשך הדרך? ואיך לדעתם ניתן להגשים את החלומות שלהם.

ומה אם אין חלום? כמובן שזה בסדר גמור! לא לכולנו יש חלומות ברורים לנגד עיננו.. אבל במקרה הזה אמליץ לברר מי הדמויות אשר הילד/ה מעריצים.

זה יכול להיות זמר או ספורטאי מפורסם, אך גם מישהו קרוב כמו אבא / אמא / סבא / דודה או כל חבר של המשפחה.

זו יכולה להיות אפילו דמות בדיונית כמו ספיידרמן או וונדרוומן.

השלב השני: לבודד את הכישורים, התכונות והיכולות הנדרשים להשיג את החלום או במקרה של דמויות החיקוי – לברר מהן התכונות שאנו מעריצים בהן. לדוגמא: אם החלום הוא להיות שחקן כדורסל מפורסם אזי התכונות הכרחיות הן: יכולת עמידה בלחצים, התמדה, עבודה בצוות, קבלת סמכות ועוד.

למעשה, השלב הזה חשוב ביותר! שכן הוא חושף להם את המיומנויות והכישורים שיובילו אותם למחוז חפצם! כך אנו מסמנים מהם הכישורים או התכונות שילדינו מעריצים ורוצים!

אז מגיע השלב השלישי: לקחת את הפלטפורמות הקיימות בחיינו (ביה"ס / חוג הטיסנאות/ היחסים עם האחים והאחיות וכו'...) ולהתוות דרך אימון ברורה של היכולות והכישורים על אותן פלטפורמות.

לדוגמה: נניח שהילד מעריץ מושבע של מסי הכדורגלן המפורסם, ואף שואף להיות אחד כזה בעתיד. חווה קשיים רבים בשיעורי מתמטיקה. עד כדי כך, שהוא אף מבריז מהשיעורים, ומוותר על התענוג שבעשיית שעורי הבית...

אם מבהירים לו שגם הגיבור שלו, בדיוק כמוהו נדרש להתמודד עם כישלונות השכם והערב (מישהו אמר נבחרת ארגנטינה?) וגם נדרש לבצע יום יום אימונים שאינו אוהב כלל – הנפת משקולות בחדר הכושר למשל. אנו למעשה כורכים את היכולת של ילדנו להתמודד עם כישלון במסגרת שיעורי המתמטיקה, עם היכולת של מסי הנערץ להתמודד עם כישלונותיו שלו (למי שלא יודע, מסי אף פרש מהנבחרת וחזר בו כשהתעשת) ואם אנו רוצים להיות כמותו, ברור שזו הזדמנות מעולה לאמן את היכולת הזו!

כנ"ל לגבי שיעורי הבית ואימוני המשקולות – המיומנות המשותפת היא התמדה בדברים שלא לטעמינו (בראיונות רבים מסי מלין על כך שאינו סובל את אימוני המשקולות אך כדי להצליח ככדורגלן הוא "בולע את הצפרדע" הזו כל יום מחדש...) כך הילד יכול לראות את עצמו מתמודד עם שיעורי הבית וכך מאמן את עצמו בדיוק כמו גיבורו.

לסיכום – חלומות הם הדלק החזק ביותר שמניע אותנו ואת ילדינו לעבוד כמו משוגעים יומם וליל. הדלק שנותן את היכולת להתמודד עם קשיים רבים ואף עוזר לנו לעבור משברים קשים בחיינו.

ניתן ואף רצוי לעורר את החלומות של ילדינו, ולטפח את המיומנויות הרלוונטיות להגשמתם דרך המסגרות השונות בחייהם.

אז אמליץ לכל הורה, בבוקר כשהם פותחים את עיניהם, לומר להם "חלומות מתוקים"...

64 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page