top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תהנמר שבפנים

הורות מעצימה לתחילת השנה - הצטרפות והובלה

איך היה לך היום בביה"ס?

הורים רבים שואלים את ילדיהם שאלה זו בימים אלו.

"היה לי כיף" היא התשובה הנפוצה.

אבל למעשה, התשובות הלקוניות הללו הן תוצר של חוסר יכולת להבעת הרגשות המורכבים המציפים את ילדינו בתחילת שנת הלימודים.

כאשר ילד עולה כיתה, או עובר לגן/בי"ס חדש, הוא מלא בהתרגשות, חששות (לעתים גם חרדות), בלבול, לחץ ועוד...

אז הם עונים לנו "בסדר" או "אחלה" ע"מ לרצות אותנו ולא כ"כ מצליחים למצוא את המילים לתאר את מערבולת הרגשות, הטעמים החדשים, החוקים החדשים והגירויים הרבים שבהם נתקלו היום.

אז יש לי טיפ חשוב לכם ההורים...

זו ה ז ד מ נ ו ת אדירה בשבילכם לפתח את היכולות של ילדיכם לעבור מסגרות ושינויים, דבר שהם יתקלו בו בעתיד עוד רבות (שינויים בקריירה, בזוגיות במגורים וכו').

כולנו היינו רוצים לדעת שילדינו יגדלו להיות אנשים שלא פוחדים משינויים ומסתגלים מהר מאוד לכל מצב חדש, הלא כן?

לכן, פנו לכם 20-30 דקות לפחות ושבו איתם בנינוחות, כבו את הסלולרי, והקשיבו להם.

משפטי הצטרפות - מכניסים אותנו לעולם הפנימי של הילד, מורידים "הגנות" אוטומטיות ולמעשה, שמים אותנו ב א מ ת, בגובה העיניים שלו. במשפטים אלו יש להימנע ככל הניתן מהבעת דעות ושיפוטיות.

מס' דוגמאות של משפטים שיפוטיים לא מומלצים:

1. אין לך ממה לפחד מביה"ס /גן/הילד הזה /המורה הזו וכו'

הרי שהילד מפחד ממשהו זו עובדה קיימת! לכן אפשרו לו להביע את החששות שלו בחופשיות.

2.למה אתה לא משחק עם איתן?

הילד מרגיש שמשהו לא בסדר איתו, משתמע מכך, שאם הכל היה בסדר איתו, ברור שהיה משחק עם "איתן"...

3. למה אתה לא אוהב את המקצוע הזה?

שוב, משתמע שהוא לא בסדר, שכן הוא אמור לאהוב את המקצוע /המורה /הילד המדובר...

לעומתם ביטויי "הצטרפות", אלו ביטויים אשר לא שופטים את הילד ומאפשרים לו לגיטימציה לרגשות הקיימים בלבול. אז הילד מרגיש בנוח איתכם ומרשה לעצמו להיפתח אליכם.

דוגמאות לביטויי "הצטרפות":

1." אה, ברור, גם אני מאוד חששתי שעליתי לכיתה ד', חששתי מהרבה דברים. ממה אתה חושש?" עכשיו יש לילד יותר מקום לשתף ולמקד בדיוק ממה הוא חושש😉

2. "עם מי כן היית רוצה לשחק?" עכשיו אנו לא שופטים אותו שלא שיחק עם ילד כזה או אחר, אלא שואלים לליבו עם מי באמת בא לו לשחק.

3. "כן, אני מבין, גם אני לא התחברתי בקלות לכל המורים והמקצועות בביה"ס..."

לאחר שהילד נפתח ומדבר על מה שמציק לו, אז אתם מוזמנים לבוא עם הצעות לעזרה מתוך נסיונכם הרב ולעבור לביטויי "הובלה" .

ביטויי "הובלה" אלו ביטויי המשך לביטויי ה"הצטרפות", למעשה, כאן אנו מייעצים לילד ומובילים אותו לאפשרויות נוספות ולפתרונות המיוחלים . שימו לב!!! אל תייעצו ע"י לומר לו מה לעשות, אלה תשאלו אותו מה הוא חושב על זה.

דוגמאות לביטויי "הובלה":

1. “מה לדעתך יכול לגרום לך להרגיש בטוח יותר בביה"ס /בגן /בכיתה החדשה?“

“בוא ננסה להבין, מהם הדברים הגורמים לך להרגיש כך?“

“איך אני יכול לעזור לך לנצח את החשש שלך?“ (בעניין המדובר)


2. "מה אתה אומר על להזמין את הילד/ים האלה אלינו הביתה לשחק? אתה תרצה את זה?"

" האם אתה רוצה ללכת לאכול לפיצה איתי ועם איתן ואימו /אביו? "

3. מה אנו יכולים לעשות כדי שתהנה יותר בשיעורי החשבון / המורה המדובר וכו'...

"אתה רוצה אולי, לשחק במשחקי חשבון /אנגלית /לקרוא עיתון לילדים?" (לפי המקצוע המדובר)

"היית רוצה שנפגוש יחד את מוטי המורה לאנגלית על כוס שוקו ועוגיות?“

לאורך כל הדרך יש לתת את הקרדיט וההחלטה הסופית לילדכם! כך, הכוח נשאר אצלו והוא מרגיש את ההעצמה מההורה, אבל כמובן שאנו "מובילים" אותו לבחור בכך 😉


ולילדים תמסרו - אתם מעולים כפי שאתם!

כל מה שעובר עליכם הוא טבעי וגם אנו, ההורים שלכם התמודדנו עם אתגרים דומים ואף זהים בילדותנו (ועם כמה מהאתגרים הללו אנו עדיין מתמודדים... )


שנה כיפית, שנה של למידה, סקרנות ושמחה

באהבה גדולה

אבא ואמא😊

33 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page